© 2017 | tekstissimo | 06-30370036 | anita@tekstissimo.nl

Please reload

Recente berichten

De ghostblogger: onzichtbare steun voor bedrijven die goedgeschreven blogs willen publiceren

December 12, 2018

Mysterieus, spooky, creepy, geheimzinnig zijn associaties die misschien bij je opkomen als je het woord ghostblogger ziet staan. Maar als ervaren ghostblogger kan ik je geruststellen: er is niets duisters en raadselachtigs aan. Ik ben gewoon een mens van vlees en bloed.

 

 

Wat is een ghostblogger?

 

Een ghostblogger of spookblogger is iemand die blogt namens zijn opdrachtgever. Een soort personal blogger dus, die niet zijn eigen naam, maar die van de opdrachtgever onder het blog zet. Hierdoor blijft de schrijver onzichtbaar. Vandaar dat ‘ghost’. 

 

Waarom werken mijn opdrachtgevers met een ghostblogger?

 

Mijn opdrachtgevers zijn bedrijven die graag contact willen houden met bestaande klanten en andere geïnteresseerden. In de eerste plaats door fantastisch werk te leveren. Maar ook door naar hen te luisteren, hen te ontmoeten en hen te informeren en inspireren. Offline én online. Bloggen is voor hen een manier om interessante en relevante informatie en inspiratie te kunnen delen en hun expertise te laten zien. Hiermee hopen ze de betrokkenheid van mensen bij hun bedrijf, producten of diensten te vergroten en te zorgen dat hun bedrijf top of mind blijft bij hun klanten. Ook hopen ze door regelmatig te bloggen de vindbaarheid van hun website te verbeteren en meer websitebezoeken en een hogere conversie te krijgen.

 

Klinkt prachtig, nietwaar? Maar… mijn opdrachtgevers vinden bloggen weliswaar belangrijk, maar hebben er eigenlijk helemaal geen tijd voor. Want dat is niet de core business van hun bedrijf. Laat staan dat ze kaas hebben gegeten van bloggen.  

 

Een ghostblogger is dan ideaal. Want die schrijft blogs voor hen, terwijl het bedrijf kan blijven doen waar het goed in is.

 

Wat zijn de voordelen van werken met een (ervaren, kundige) ghostblogger?

  • Goedgeschreven en inhoudelijk sterke blogs

  • Continuïteit in de publicatie van blogs

  • Bedrijven die het bloggen uitbesteden, houden meer tijd over voor hun core business

  • De waarde die de ghostblogger toevoegt is vaak veel groter dan wat hij kost (zet de investering in blogs, die op je site blijven staan, maar eens af tegen de kosten voor een advertentie, die maar een beperkte periode in beeld is!)

 

Werken met een ghostblogger, hoe werkt dat?

 

Iedere tekstschrijver die ghostblogs verzorgt, begint ermee zich te verdiepen in de vraag van de opdrachtgever. Waarom wil hij bloggen, wat wil hij ermee bereiken? Voor wie blogt hij? Wat houdt zijn doelgroep bezig? Zelf maak ik na de kennismaking samen met mijn opdrachtgever een contentplan. Daarin leggen we vast hoe vaak/wanneer er blogs gaan verschijnen, waarover (inclusief eventuele zoekwoorden), welke bronnen we gebruiken en welke vorm we kiezen. Ook spreken we af wie wat doet. Bijvoorbeeld wie de conceptblogs inhoudelijk checkt voordat ze worden gepubliceerd. Sommige opdrachtgevers kiezen ervoor om een deel van de blogs uit te besteden en deel zelf te schrijven. In dat laatste geval redigeer ik vaak de tekst, zodat er geen foutjes meer inzitten en de verschillende blogs één toon en stijl houden. 

 

Vervolgens gaan we over tot uitvoering van het contentplan. Met een bepaalde regelmaat plannen we een redactievergadering, waarin we evalueren en vooruitplannen. Het fijnst is het als er altijd een paar blogs op voorraad zijn, zodat er bij vakanties en ziekte geen gaten vallen. 

 

Klinkt goed he? Maar denk ook hierover na:

 

Een ghostblogger kan alleen maar inhoudelijk sterke, échte verhalen vertellen als hij zich verbonden weet met zijn opdrachtgever. Vertrouw tekstschrijvers niet die zeggen dat ze vrijwel zelfstandig werken. Ze moeten het bedrijf waarvoor ze schrijven én diens klanten kennen. Echt kennen. Anders kloppen hun verhalen niet met de realiteit en sluiten ze niet aan op de behoeften van de klanten. De blogs worden zielloze reclamepraatjes. 

 

Bovendien hebben ghostbloggers input van hun opdrachtgever nodig. Niet alleen tijdens redactievergaderingen, maar ook in de vorm van interviews, tips en schriftelijke informatie. Want de opdrachtgever is expert op zijn vakgebied, niet de tekstschrijver. Hoe goed die zich ook inleest (en dat doet hij). 

 

 

Wil je meer weten over ghostblogging of denk je dat het voor jouw bedrijf ook interessant kan zijn? Bel of mail me!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square